Avicenna’s Floating Man Thought Experiment Music: Hossein Hadisi برهان انسان معلق ابن‌سینا موسیقی: حسین حدیثی In his famous philosophical thought experiment, Avicenna (11th c. philosopher) wants us to imagine a man who’s just come into existence. He is floating in the air, his limbs not touching anything, his eyes and ears are still shut to the world (first half of the piece). Avicenna then argues that even without any external experience, the man must be still aware of his own existence (the second part of the piece). Some thinkers believe that Descartes’ famous argument “Cogito ergo sum” (I think, therefore I am) might have been influenced by Avicenna. Apart from the theological and philosophical readings and conclusions of Avicenna’s arguments, I found the sheer image of this thought experiment and its state of limbo hugely inspirational in creating an “amodal” atmosphere inspired by Persian musical intervals and scales. Furthermore, I discovered that in his treatise on music, Avicenna demonstrates all the mathematical possibilities of intervals, even though he says only very few are actually practised by musicians of his age. I am thankful to Dr. Reza Hadisi and Professor Peter Adamson for their insight into Avicenna’s philosophy and poetry. “Avicenna’s Floating Man Thought Experiment” was premiered at the opening of the Transformations of Musical Creativity Conference 2021, Istanbul. Guitar: Marco William Duranti Viola: Kinga Kowalczyk Recorder: Máté Szigeti Setar: Hossein Hadisi گیتار: مارکو ویلیام دورانتی ویولا: کینگا کوالچیک رکوردر: ماته زیگتی سه‌تار: حسین حدیثی در برهان مشهور انسان معلق، ابن‌سینا از ما می‌خواهد که فردی را تصور کنیم که اکنون خلق شده‌است. او در آسمان معلق است و اعضای بدنش چیزی را لمس نمی‌کنند، و چشمان و گوش‌های وی به دنیای بیرون بسته است (نیمه اول قطعه). سپس ابن‌سینا نتیجه می‌گیرد که این فرد، با وجود عدم دسترسی به تجارب بیرونی، به وجود خویش آگاه است (نیمه دوم قطعه). برخی معتقدند دکارت، فیلسوف فرانسوی، در گفتار شهیر «من فکر می‌کنم، پس هستم‌»، وام‌دار ابن‌سینا بوده است. فارغ از خوانش‌ها و نتایج برهان ابن‌سینا، تصویر این آزمایش ذهنی و حس تعلیق در آن، برایم بسیار الهام‌بخش بوده تا فضاهای‌‌ «غیرمقامی» الهام گرفته از فواصل و دستگاه‌های موسیقی ایرانی خلق کنم. علاوه بر این، دریافتم که در رساله موسیقی خود، ابن‌سینا تمام احتمالات ریاضی فواصل موسیقی را بررسی می‌کند، گرچه خود او اذعان دارد که خنیاگران عصر او، تنها به پاره‌ای از آنها بسنده می‌کنند. از دکتر رضا حدیثی و پروفسور پیتر آدامسون، به سبب راهنمایی‌شان در فلسفه و شعر ابن‌سینا، سپاس‌گزارم. «برهان انسان معلق ابن‌سینا» در افتتاحیه کنفرانس دگرگونی‌های خلاقیت موسیقایی ۲۰۲۱ استانبول برای اولین بار به اجرا درآمد. www.HosseinHadisi.com